top of page
  • Writer's pictureAmr Mahmoud

لو انت صاحب مدرسة وعايز تعمل ويب سايت يبقا لازم تقرأ المقال ده

لما أي شخص بيتصفح ويب سايت الخاص بمدرستك ده بينعكس بشكل إيجابي على إسم المدرسه، وده ممكن يتشكل من تجربة إيجابية لشخص واحد وبالتالي الصورة والهيئة والمظهر العام هو كل حاجة ومهم جدا إن الويب سايت بتاعك يكون شكله حلو ويسيب إنطباع كويس عن العملاء. في سنة 2008 زادت استخدام الموبايل بنسبة 300% ومن المتوقع أن ترتفع بنسبة 400% خلال السنوات القادمة، الناس كلها دلوقتي بتعتمد علي الانترنت والموبايل بشكل قوي جدا جدا، مفيش حد فينا دلوقتي يقدر ينسى موبايله في البيت مثلا بسبب إعتمادك الكلي على الموبايل والإنترنت، من خلاله بتقدر تعرف أقرب مطعم أو بنزينه بتكون فين، وده لأنك بتكون على إتصال 24 ساعة في الإسبوع. وبعض الإحصائيات بتأكد على أهمية وجود ألإنترنت واستخدامه: * 80% من مستخدمين الانترنت عندهم موبايل. * في سنة 2014 تم صرف أكتر من 13 ملياردولار على الإعلانات وتم زيادة عدد مستخدمي الموبايل عن مستخدمي الديسكتوب. وفي بعض الأسباب المتوقعة عن فكرة الويب سايت للمدرسة: *التوقعات: العميل بيتوقع وبيكون محتاج ويب سايت سهل الإستخدام ومميز وجذاب في الالوان تقدر بكل سهولة يلاقي معلومات المستخدمة بشكل متكرر زي أخر أخبار المدرسة تقويم المدرسة، وان الويب سايت ده يكون هو مركز المعلومات للمدرسة. مش من المهم إنه يكون عندك ويب سايت بمظهر إحترافي بل الأهم إنه يكون ويب سايت مصمم بشكل كويس، التصميم علي حد تعبير استيف جوبز مؤسس شركة أبل مش هو بس الشكل الخارجي الي ظاهر للناس إنما هو التصميم الجيد السهل علي العميل. *الثقة: تصميم الويب سايت بشكل مميز بيعمل على زيادة الثقة لأي منظومة ولأي مكان، ووفقا لأبحاث عن ستانفورد، يعترف 75% من المستخدين بإصدار أحكام عن مصداقية الويب سايت الخاص بأي منظمة.

*تجربة مميزة:

لازم الويب سايت يكون مريح للمستخدمين وده كمان لمستخدمين المدرسه والمسؤلين عن إدارة الموقع، لان اللي بيدخل علي الويب سايت بتاعك داخل يدور على معلومه ومحتاح تبسيط الكلام بكل سهولة.

* ويب سايت سريع الإستجابة: كل ما كان الويب سايت بتاعك سريع كل ما يسيب اثر كبير عند العملاء والمستخدمين، ويكون منسق ومنظم. *ايميل إلكتروني: من خلال الويب سايت هتقدر تبعت إيميل للعملاء والمستخدمين وتتواصل معاهم وتقدر تتابع معاهم أول بأول كل أخبار المدرسه أي تحديث في المناهج، أجازات إستثنائية، إفتتاح فرع جديد، كل ده بيساهم في نشر وتشيكل إسم المدرسة بين باقي المدارس ويديك ميزة تنافسية. *كتابة المقالات: تقدر تستغل كتابة المقالات في إظهار مميزات المدرسه ومميزات الدراسه وتعرض صور وأخبار المدرسه وده هيساعدك كمان في عملية البحث علي جوجل يعني لما حد يعمل سيرش على جوجل على اقرب مدرسه متخصصه او لغات كل ده بيساهم في نشر اسم المدرسه وجذب أكبر عدد ممكن من العملاء والمستخدمين. كل ده كان جزء من أسباب كتيرة تخليك تعمل ويب سايت سهل وسريع وجذاب للعملاء، أعتقد دلوقتي محتاج تعرف معلومات أكترتابعنا في المقالات اللي جاية وهتلاقي معلومات مفيدة وقيمة جدا.

93 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page