top of page
  • Writer's pictureAmr Mahmoud

قصة صعود تطبيق "حالا"

تطبيق "حالا" كتير مننا سمع الإسم ده الفترة اللي فاتت وهو تطبيق مصري تم تأسيسه سنة 2017 عشان يساعد الناس في الوصول والتوصيل في أسرع وقت ممكن وده من خلال التوكتوك والموتوسيكل وبأسعار رمزية.2 شروط ونظام العمل عند تطبيق "حالا" حقق نجاج كبير جدا، لأن كل السواقين اللي شغالين على قدر كبير من المهنية والاحترافية وكمان معاهم رخص من وزراة الداخلية وكمان مينفعش سرعة السير تزيد على 40 كيلو متر في الساعة.

وانتشر تطبيق "حالا" داخل 6 محافظات زي الجيزة ، والقاهرة، والإسكندرية، والمنيا، والأقصر، والقليوبية، ومناطق القناطر، وشبين القناطر، وبالاضافة لبعض المناطق الشعبية والقرى والنجوع وكل ده بيعتمد على تشغيل الأشخاص اللي بيعرفوا يسوقوا كويس جدا وكمان بيعرفوا يتعاملوا مع التطبيق وبيخضعوا لعدة معايير وشروط. كمان بدأ ينتشر برة مصر ويتواجد بشكل قوي جدا في بعض الدول زي دولة اثيوبيا والسودان، كما يضم التطبيق أكتر من 10 آلاف سائق نشط شهريا وتوظف الشركة أكتر من 100 شخص. وبتحليل من الشركة فإن التطبيق وصلت ل3 ملايين عملية توصيل في الفترة بين نوفمبر 2017 وديسمبر 2018 يعني في وقت حوالي 13 شهر وشركة فوربس قامت بتصنيف حالا واحدة من أهم 19 شركة ناشئة تعتمد على التكنولوجيا. وقد جمعت الشركة تمويل حوالي 5 مليون دولار السنة اللي فاتت من “أوسكار سالازار” أحد مؤسسي أوبر ورئيس القسم التقني بها، وحاضنة الأعمال السنغافورية Battery Road Digital Holdings و Algebra Ventures.

وحديثا تم نشر تقرير من فوربس عن أكتر 50 شركة ناشئة وحصولا على تمويل في الشرق الاوسط لسنة 2020 وتطبيق "حالا" كان الشركة رقم 10 في الترتيب بتمويل 23.5 مليون دولار.

434 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page