top of page
  • Writer's pictureAmr Mahmoud

إزاي موقعك الإلكتروني يكون جاهز للـ Black Friday

إزاي تجهز موقعك للـ Black Friday

الجمعة السوداء هو يوم في الولايات المتحدة الأمريكية بيتم فيه تقديم خصومات كبيرة جدا من المحلات والمتاجر، بيتم زيادة مبيعات المحلات بزيادة كبيرة جدا لدرجة إنه تزاحم الناس على المحلات يسبب تكدس في المحلات ومفيش حد بيلاقي اي منتج هو نفسه فيه أو عليه عرض بخصم ضخم.



وهنا يجي أهمية تواجدكم ومشاركتك كمحل أو متجر في الجمعة السوداء وتقدم كل العروض من خلال الويب سايت بتاعك أو الموبايل ابلكيشن.



جمعنا بعض النقط الرئيسية عن كيفية تهيئة الويب سايت بتاعك ليوم الجمعة السوداء أو شهر نوفمبر شكل عام:


* تخطيط: عشان تظهر للعميل إن في خصومات حقيقية فعلا لازم تركز على أهمية توصيل المعلومة دي للعميل وده ممكن تنفذه من خلال كذا طريقة وهو إنك تصمم صور جذابة ومناسبة وتعرضها على الويب سايت بتاعك أو صفحتك على الفيسبوك، وكلام زي خصم يصل لـ70 % خصومات بمناسبة الجمعة السوداء وهكذا مع تناسق الألوان الجذابة زي الأحمر البرتقالي وكل ده يكون على الصفحة الرئيسية للويب سايت بتاعك بحيث أول ما العميل يدخل يلاقي كل الخصومات دي متاحة ويبدأ يفكر في عميلة الشراء.



* الموبايل أبلكيشن: معظم الأشخاص دلوقتي بيفضلوا إستخدام الموبايل وخصوصا في التسوق وعملية البحث وده بيسهل وبيسرع من عملية الشراء لوجود وقت قليل وقت الخصومات لأن لو قرر يلحق الخصومات دي من اللاب توب فده هياخد وقت والعرض هيكون خلص وانتهى، ولو مش عندك موبايل ابلكيشن لازم تفكر مستقبلا في تصميمه.



* الإيميل: من أسهل وأسرع وأرخص الطرق للتسويق لأي منتج وهو عن طريق الإيميل ماركتنيج وهو إرسال ايميلات بالعروض المتاحة وبكل التفاصيل، وده بيتم بكل سهولة وتبدأ تشوف النتائج وتحللها وتبدأ تبني عليها خطتك التسويق بالإيميل يعتبر من أرخص وأسهل طريقة للتسويق.



* الشحن والدفع: أهم حاجة بعد ما تكون ظبط كل ده تكون متعاقد مع شركة شحن سريعة ومش بتتأخر على العملاء في توصيل الأوردارات للعملاء لأنك مع كم الطلب والعرض جايز تتعرض لمشكلة الشحن فلازم تتجنها بدري بدري.


كمان تنسيق وتنظيم المخزن تجنبا لتضيع الوقت على وصول المنتج للعميل مع إمكانية طبعا الدفع من خلال الفيزا أو الدفع عند الإستلام.



قولنا في التعليقات بتستعد كل سنة إزاي للـ Black Friday


43 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page