• Amr Mahmoud

ليه محتاج يكون عندك موقع إلكتروني؟

وبنستكمل سلسلة الكلام في : ليه يكون عندك موقع الكتروني ؟

بكل تأكيد احنا بنعيش في عصر التكنولوجيا وبقا بكل سهولة تقدر تبيع وتشتري من الانترنت أكتر من أي وقت قبل كده ، وتقدر تتسوق وتشتري كل منتجاتك وأنت قاعد في البيت سواء طلبات البيت أو غيرها وكل حاجة تقريبا.

ولو أنت صاحب منتجات عايز تبيعها اونلاين ويقدر عميلك يشتري ويدفع اونلاين خاصة مع النمو السريع للانترنت والتكنولوجيا فأفضل وسيلة هي الويب سايت الإلكتروني.



ودي بعض المميزات اللي بتخلي الويب سايت الإلكتروني هو الأفضل في مجال البيع والشراء :

1- أنه متجر عالمي :


بمجرد ما تمتلك موقع الكتروني دة هيشكل فرصة كبيرة جدا للتواصل وتقديم منتجاتك وخدماتك للعملاء في جميع أنحاء العالم، بغض النظر عن المسافة والمنطقة الزمنية.

يعني تقدر لما تنتشر في دولة معينة وتحقق مبيعات كبيرة تتوغل في كذا دولة تانية ويقدر عميلك في أي وقت وأي مكان يشوف منتجاتك بكل سهولة. مثلا : موقع أمازون موجود في أمريكا ورغم كدة العالم كله بيشتري منه من أي مكان وأي وقت بكل سهولة وهو دلوقتي أكبر موقع الكتروني في العالم.

2- مفتوح 24 ساعة :


عميلك هيتمتع بالراحة بأنه هيقدر على مدار اليوم وفي أي وقت يشتري أي حاجة هو عايزها لإن الموقع الإلكتروني مفتوح 24 ساعة، 7 أيام في الأسبوع مقارنة بالمحل العادي اللي بيقفل ويفتح في مواعيد محددة زائد لو في أيام إجازة.

3- توسيع علامتك التجارية:


تنويع منتجاتك وزيادة مبيعاتك باستخدام سلع غير ملموسة زي الكتب الالكترونية اللي ممكن تبيعها في متجرك عن طريق موقعك الالكتروني كل دة هيوفر كل المعلومات الكافية عن مجال شغلك واللازمة لمتطلبات العملاء.

4- الانتشارعلى محركات البحث:




من خلال التوسع وتحسين محركات البحث بشكل فعال موقعك الإلكتروني هيظهر على طول في محركات البحث جوجل وكمان هتظهر في Facebook, twitter

وكل دة هيساعد في زيادة ثقة العملاء من خلال التقييمات والمراجعات وكمان هتزود العملاء بالمشاركات حول منتجاتك وعروضك وكل ما يكون في تفاعل مع العملاء بشكل كويس وطريقة فعالة كل ما زاد عدد الزيارات لموقعك الالكتروني.

5- أكثر ملائمة:



بنسبة كبيرة المستخدمين دلوقتي بيفضلوا التسوق عبر الإنترنت لأنه أريح وأسهل من تضييع الوقت والمجهود في المتاجر والمحلات والمولات، وكمان بيستغلوا وقت هما بيكون من الصعب إنهم ينزلوا يشتروا من المحلات التجارية كل طلباتهم.

كل ده يسهل عملية الشراء ويسرع عملية البيع وكمان أكتر ملائمة في الوقت الحالي.



6- مصاريف أقل :




من أرخص الطرق لتسهيل عملية البيع هي الموقع الإلكتروني، لإنك مبتدفعش أي اشتراكات في أي حاجة ولا إيجار ولا مصروفات على الكهرباء، أو رواتب الموظفين، أو الاجراءات الأمنيه اللازمة.

هتستغني عن كل دة بمجرد ما يكون عندك موقع الكتروني تعرض عليه كل منتجاتك وكل تفاصيل مجال البيزنس بتاعك.

7- مخاطر أقل :

يتيح لك المتجر الإلكتروني الاستمتاع بربح متزايد مع مخاطر أقل من حيث إنك هتحتاج قوة عاملة أقل، وانخفاض احتمالية سرقة المتاجر والأضرار للبضاعة اللي ممكن تحصل للمتاجر العادية من تلف أو غيره.



8- التأثير على المشتريات:



في الوقت الحاضر، المستخدمين بيتسوقوا عبر الانترنت وبيعرفوا كل المعلومات عن المنتجات من الانترنت برضو ولما أنت تعمل عرض على منتجاتك من خلال مواقع الانترنت دة هيزود فرصة المبيعات وهيزود ثقة العملاء في علامتك التجارية وفي منتجاتك.



وإنشاء متجر الكتروني هيديك ميزة تنافسية عن أي منافس ليك في السوق وبيسمحلك بالاستمرارية بأسهل وبأسرع و بأرخص الطرق وفى نفس الوقت بتقدم للمستخدمين مع خدمتك تجربة موفره لوقتهم وعلى أسلوب حياتهم.



دلوقتي أكيد بدأت تفكر إنك تنشئ موقع الكتروني أو محتاج تفهم أكتر، ممكن تتواصل معانا و هنقولك امتى بالتحديد هيكون أفضل ومجزي إنك تبدأ موقعك؟ و امتى تاخد القرار دة؟ و اية هى الإشارات اللي لما تحصل يبقى أنت لازم تعمل موقع خاص بيك؟

27 views

NEED HELP?

STAY CONNECTED

  • Approcks Facebook Page
  • Approcks Linked In
  • Approcks Twitter Account
  • White YouTube Icon
  • Approckd Behance

135 G -1st Gate - Pyramids Gardens - Giza - Egypt - Floor 1 - Office N 1.

(+20) 338-09-962

(+20) 109-895-0489

(+20) 111-140-2591

CIT-LOGO (1).png

© 2014 - 2020 Approcks. All Rights Reserved.